دانشمندان موفق به پرورش گیاه در خاک مشابه با مریخ شدند
نوشته شده توسط : علی افشار

سازمان های فضانوردی و شرکت های خصوصی به سختی در تلاش هستند تا رویای سکونت در مریخ را عملی کنند. اما پیش از اینکه چنین دستاوردی حاصل شود، ابتدا لازم است شرایط حیات روی سیاره سرخ مهیا شود. تاکنون اقدامات مختلفی برای بررسی شرایط مریخ برای زندگی انجام شده طراحی فروشگاه اینترنتی و در تازه ترین مورد از این اقدامات، دانشمندان خبر داده اند که موفق به پرورش گیاه در خاک مشابه با مریخ شده اند.

ویگر ویملینک و تیم او که در دانشگاه واگنینگن هلند فعالیت می کنند خاکی را تولید کرده اند که شرایطی مشابه با مریخ را دارد و اکنون اعلام کرده اند که در این خاک گیاهانی از جمله لوبیا و گوجه را پرورش داده اند.

این گروه از محققان ابتدا دو نوع خاک را مقایسه کردند. یکی از این دو مشابه خاک موجود در سطح مریخ و دیگری مشابه خاک روی سطح ماه بود. دانشمندان با استفاده از روبات هایی که به مریخ اعزام شده اند اطلاعات زیادی را درباره ساختار خاک این سیاره پیدا کرده اند و همچنین در سفرهایی که تاکنون به ماه انجام شده هم نمونه های واقعی از خاک آن به زمین آورده شده است.

تیم تحقیقاتی ویملینک در هر دو نوع خاک گیاهان گندم، گوجه فرنگی، تره فرنگی، نخود فرنگی، تربچه، آراگولا، اسفناج، کینوآ، پیازچه و شاهی را کاشتند. گیاهان در هر دو نوع خاک با آبیاری مناسب به طور مناسب رشد پیدا کردند و حجم محصول برداشت شده تنها اندکی کمتر از حجم متعارفی بود که ما روی کره زمین برداشت می کنیم.

هنوز معلوم نیست که امکان خوردن این گیاهان وجود دارد یا نه، چرا که خاک مریخ دارای مقدار قابل توجهی فلزات سنگین است.

همچنین، توجه به این نکته نیز ضروری است که این گیاهان در محیط آزمایشگاهی پرورش پیدا کرده اند طراحی فروشگاه اینترنتی و عواملی همچون رطوبت و تشعشعات مشابه با مریخ نبوده اند، در نتیجه این آزمایش اگرچه مفهوم را اثبات می کند، ولی هنوز نمی توان آن را گواهی بر امکان زندگی پایدار روی مریخ دانست.





:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 24 اسفند 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: